LNG چيست‌؟

بنام خدا

LNG                                           چيست‌؟
  امروزه‌ راه‌ اقتصادي‌ و معمول‌ براي‌ انتقال‌ گاز طبيعي‌ به‌ بازارهاي‌ دوردست‌، تبديل‌ به‌ صورت‌ مايع‌ و حمل‌ آن‌ توسط‌ كشتي‌ به‌ آن‌ مناطق‌ مي‌باشد. اهميت‌ صادرات‌ گاز طبيعي‌ با توجه‌ به‌ منابع‌ بيكران‌ كشور و محدود بودن‌ انتقال‌ از طريق‌ خط‌ لوله‌ تنها به‌ كشورهاي‌ همجوار، ايران‌ را به‌ راه‌ اندازي‌ تاسيسات‌ توليد گاز طبيعي‌ مايع‌ (LNG) تشويق‌ مي‌نمايد. در سالهاي‌ اخير، تكنولوژي‌، LNGپيشرفتهاي‌ زيادي‌ را شاهد بوده‌ است‌ كه‌ بايستي‌ آنها را شناخت‌. ظهور نوآوريهاي‌ جديد در اين‌ تكنولوژي‌ مي‌تواند تحولات‌ عظيم‌ در بازارهاي‌ آن‌ را به‌ وجود بياورد.علاوه‌ بر بررسي‌ تحولات‌ تكنولوژي‌ اخير، چشم‌ انداز آتي‌ اين‌ تحولات‌ و اثرات‌ شگرف‌ آن‌ بر بازارهايLNG ‌ نشان‌ مي‌دهد:
گاز طبيعي‌ مايع‌شده‌(
LNG) ، مايعي‌ روشن‌ و بدون‌ هيچ‌ رنگ‌ و بو است‌ كه‌ بخش‌ اعظم‌ آن‌ از گاز متان‌ تشكيل‌ شده‌ است‌ و درصد ناچيزي‌ هم‌ هيدوركربن‌هاي‌ آلي‌ و نيتروژن‌ در آن‌ يافت‌ مي‌شود.
با توجه‌ به‌ تركيبات‌ آلي‌ اين‌ ماده‌، خواص‌ آن‌ از جهت‌ ارزش‌ حرارتي‌ و چگالي‌، مي‌تواند متفاوت‌ باشد. ولي‌ بطور كلي‌ مشخصات‌ فيزيكي
LNG به‌ شرح‌ زير است‌:
وزن‌ مخصوص‌: 425\0 گرم‌
چگالي‌: 5\26 پوند بر فوت‌ مكعب‌
نقطه‌ جوش‌: 5\161 درجه‌ سانتيگراد
LNG را مي‌توان‌ از سردسازي‌ گاز طبيعي‌ در دماي‌ 162 سانتيگراد به‌ دست‌ آورد. حجم‌ گاز طبيعي‌ در اين‌ تبديل‌، به‌ يك‌ ششصدم‌ تقليل‌ مي‌يابد و اين‌ امر در اقتصادي‌نمودن‌ طرحهاي‌ صدور گاز به‌ مناطق‌ دوردست‌ سهم‌ بسزايي‌ دارد.
امروزه‌ در جهان‌، تاسيسات‌ متعددي‌ براي‌ تبديل‌ گاز طبيعي‌ به
LNG موجود مي‌باشد و برنامه‌هاي‌ زيادي‌ نيز براي‌ توسعه‌ اين‌ تاسيسات‌ يا ايجاد طرحهاي‌ جديد در دست‌ بررسي‌ است‌.
هر طرح‌
LNGاز چندين‌ بخش‌ مايع‌سازي‌ گاز، حمل‌ و نقل‌ دريايي‌، تخليه‌ و ذخيره‌سازي‌ و تبديل‌ مجدد به‌ گاز طبيعي‌ تشكيل‌ يافته‌ است‌. از اين‌ رو پيشرفتهاي‌ تكنولوژي‌ در هر يك‌ از بخش‌ها باعث‌ مي‌گردد كه‌ ايجاد و اجراي‌ طرحهاي‌ LNG توجيه‌ اقتصادي‌ بيشتري‌ پيدا نمايند.
بررسي‌ تحولات‌ اخير تكنولوژي‌
با وجود پيشرفت‌هاي‌ فراوان‌ در صنعت‌
LNG هنوز اين‌ صنعت‌ ماهيتي‌ سرمايه‌بر دارد. در دو دهه‌ اخير هزينه‌هاي‌ زنجيرهLNG‌ 30  تا 40 درصد كاهش‌ يافته‌ است‌. بطور مثال‌ در 10 سال‌ اخير، قيمت‌ كشتي‌ حمل‌ LNG از 300 ميليون‌ به‌ 170 ميليون‌ دلار كاهش‌ يافته‌ است‌. هزينه‌هاي‌ تبديل‌ مجدد به‌ گاز نيز 20 درصد كاهش‌ يافته‌ است‌. عمده‌ اين‌ كاهش‌ هزينه‌ در زنجيره‌ LNG بيشتر به‌ دليل‌ پيشرفتهاي‌ تكنولوژي‌ بوده‌ است‌.
1- در قسمت‌ توليد، كاهش‌ هزينه‌ ناشي‌ از بهبود طراحي‌ در مبدل‌هاي‌ حرارتي‌ جالب‌ توجه‌ بوده‌ است‌. تلاشهاي‌ زيادي‌ براي‌ يافتن‌ راههايي‌ به‌ منظور بهبود اقتصادي‌ مبدلهاي‌ حرارتي‌ مورد استفاده‌ در واحدهاي‌ توليد
LNG كه‌ بسيار پرهزينه‌ و بزرگ‌ هستند، در جريان‌ است‌ كه‌ اميد آن‌ مي‌رود تا كاهش‌ بيشتري‌ را در هزينه‌هاي‌ توليد شاهد باشيم‌. با اين‌ حال‌، بايد خاطر نشان‌ كرد كه‌ اگر هزينه‌ ساخت‌ مبدلهاي‌ حرارتي‌ تا ميزان‌ نصف‌ هزينه‌هاي‌ فعلي‌ كاهش‌ يابد، كاهش‌ كلي‌ در هزينه‌ سرمايه‌گذاري‌ تنها در حدود 6 درصد خواهد بود.
2 - افزايش‌ كارايي‌ در توربين‌هاي‌ گازي‌ و به‌كارگيري‌ توربين‌هاي‌ بزرگتر (كه‌ باعث‌ شده‌ نياز به‌ توربين‌هاي‌ گازي‌ در تاسيسات
LNG به‌ نصف‌ كاهش‌ يابد) تا حد زيادي‌ بر كاهش‌ هزينه‌ هاي‌ توليد موثر بوده‌ است‌.
3 - امروزه‌ با بهره‌گيري‌ از تكنولوژي‌ جديد مايع‌سازي‌ گاز كه‌ نسل‌ جديد اين‌ تكنولوژي‌ ناميده‌ مي‌شود، مي‌توان‌ 25 تا30 درصد از هزينه‌هاي‌ سرمايه‌گذاري‌ اوليه‌ احداث‌ تاسيسات‌
LNG كاست‌ كه‌ اين خودبه‌ كاهش‌ 15 تا 20 درصد هزينه‌ كل‌ زنجيره‌ منجر مي‌شود. از اوايل‌ دهه‌ 1980، تغيير فرآيند سردسازي‌ و بهبود كارايي‌ در آن‌ باعث‌ كاهش‌ هزينه‌ها شده‌ است‌. كاربرد فرآيند سردسازي‌ پروپان‌(P_MR) براي‌ واحدهاي‌ مايع‌سازي‌ نيز به‌ عقيده‌ بسياري‌ از توسعه‌گران‌ تكنولوژي‌ اين‌ صنعت‌، مي‌تواند نسبت‌ به‌ كارگيري‌ فرآيندهاي‌ قديمي‌تر نظير، CASCADEهزينه‌هاي‌ مربوط‌ به‌ توليد را كمتر نمايد.
4 - افزايش‌ در ظرفيت‌ توليد نيز باعث‌ صرفه‌هاي‌ اقتصادي‌ در اين‌ زمينه‌ مي‌گردد. ظرفيت‌ اسمي‌ هر واحد توليد
LNG در 30 سال‌ گذشته‌، براي‌ اكثر تاسيسات‌ جاري‌ تقريبا از يك‌ ميليون‌ تن‌ در سال‌ به‌ بيش‌ از 4 ميليون‌ تن‌ در سال‌ افزايش‌ يافته‌ است‌. اين‌ افزايش‌ ظرفيت‌ موجب‌ گرديده‌ است‌ كه‌ هزينه‌هاي‌ توليدLNG كاهش‌ يابد. زيرا هزينه‌هاي‌ عملياتي‌ واحدهاي‌ بزرگتر براي‌ توليد يك‌ ميليون‌ تن‌LNG در سال‌، به‌ مراتب‌ كمتر از واحدهاي‌ كوچكتر مي‌باشد. بطور مثال‌ هزينه‌هاي‌ عملياتي‌ براي‌ توليد هر يك‌ ميليون‌ تن‌ در سال‌ در تاسيساتي‌ با دو واحد كه‌ در مجموع‌ ظرفيت‌ آنها 8 ميليون‌ تن‌ در سال‌ است‌، 10 تا 15 درصد كمتر از هزينه‌هاي‌ توليد 2 واحد با مجموع‌ ظرفيت‌ 6 ميليون‌ تن‌ در سال‌ است‌.
5 - اهميت‌ قايل‌شدن‌ براي‌ هزينه‌هاي‌ اساسي‌ زيربنايي‌، شامل‌ تسهيلات‌ بندر و آماده‌سازي‌ محوطه‌ براي‌ ترمينالهاي‌ مايع‌سازي‌ نيز از نكات‌ قابل‌ توجه‌ در كاهش‌ هزينه‌ها است‌. از اين‌رو، گسترش‌ پروژه‌هاي‌
LNG مي‌تواند با توسعه‌ محوطه‌هاي‌ تاسيسات‌ موجود دنبال‌ شود. به‌ عنوان‌ مثال‌ سرمايه‌گذاري‌ مورد نياز براي‌ احداث‌ يك‌ واحد مايع‌سازي‌ جديد در يك‌ مجموعه‌، تقريبا نصف‌ هزينه‌ ساخت‌ همان‌ واحد در يك‌ محوطه‌ مستقل‌ جديد خواهد بود.
6 - بر طبق‌ آخرين‌ برآوردها، هزينه‌ سرمايه‌هاي‌ مورد نياز براي‌ هر تن‌ ظرفيت‌ سالانه‌، حدود 200 تا 280 دلار مي‌باشد. هزينه‌ عملياتي‌ نيز در حدود 30 دلار براي‌ هر تن‌ ظرفيت‌ در سال‌ خواهد بود. پيشرفتهاي‌ تكنولوژي‌ موجب‌ كاهش‌ هزينه‌هاي‌ عملياتي‌ شده‌ و در آينده‌ نيز اين‌ رقم‌ نيز در آينده‌ كاهش‌ بيشتري‌ خواهد يافت‌.
7 - يكي‌ از نكات‌ كليدي‌ هزينه‌هاي‌ زنجيره‌
LNGمربوط‌ به‌ حمل‌ و نقل‌ دريايي‌ آن‌ است‌. در ده‌ سال‌ اخير، بطور مثال‌ قيمت‌ كشتي‌ حملLNG از 300 ميليون‌ به‌ 170ميليون‌ دلار كاهش‌ يافته‌ است‌ كه‌ اين‌ خود تاثير چشمگيري‌ در كاهش‌ هزينه‌هاي‌ حمل‌ داشته‌ است‌. افزايش‌ ظرفيت‌ كشتي‌ ها و پيشرفت‌ تكنولوژي‌ در ساخت‌ آنها، هزينه‌هاي‌ حمل‌ و نقل‌ دريايي‌ را بطور چشمگيري‌ كاهش‌ داده‌ است‌. نوآوري‌هاي‌ فني‌ از قبيل‌ سيستم‌ عايق‌بندي‌ با شدت‌ تبخير پايين‌ و سيستم‌ اتوماسيون‌ پيچيده‌، باعث‌ قابل‌ اطمينان‌ شدن‌ و كاهش‌ هزينه‌ گرديده‌ است‌. از طرفي‌ افزايش‌ ظرفيت‌ مخزن‌ از 125 هزار متر مكعب‌ به‌ 135 هزار متر مكعب‌، باعث‌ گرديده‌ تا هزينه‌ حمل‌ و نقل‌ كاهش‌ پيدا كند. در آينده‌، عقيده‌ بسياري‌ از كارشناسان‌ بر اين‌ است‌ كه‌ ظرفيت‌ به‌ 160 هزار متر مكعب‌ نيز خواهد رسيد. اما نكته‌ اساسي‌ در افزايش‌ بيشتر ظرفيت‌ كشتيها، مشكلات‌ كناره‌گيري‌ آنها در ترمينال‌هاي‌ موجود مي‌باشد. چنانچه‌ فاكتور افزايش‌ حجم‌ را نيز در نظر بگيريم‌، كاهش‌ در سرمايه‌گذاري‌ ممكن‌ است‌ تا 20 درصد هم‌ برسد.
در حال‌ حاضر، هزينه‌ كشتي‌هاي‌ حامل‌
LNG)بزرگترين‌ اندازه‌(، بين‌ 150 تا 180 ميليون‌ دلار است‌ و هزينه‌ اجاره‌ بلندمدت‌ براي‌ اين‌ قبيل‌ كشتي‌ها در حدود 70 تا 100 هزار دلار در روز است‌.
8- كاهش‌ ديگر در هزينه‌ها، در ساخت‌ تاسيسات‌ تبديل‌ مجدد مي‌باشد. هزينه‌ ايجاد تاسيسات‌ تبديل‌ مجدد به‌ گاز نيز در دو دهه‌ اخير، 20 درصد كاهش‌ يافته‌ است‌. در آينده‌ انتظار مي‌رود تا در ترمينالهاي‌ دريافت‌كننده‌ نيز پيشرفت‌ حاصل‌ شود.
البته‌ عمده‌ اين‌ صرفه‌جويي‌ در هزينه‌، در اثر كاهش‌ اندازه‌ مخازن‌ ساحلي‌
LNG خواهد بود.
شايان‌ ذكر است‌، هزينه‌ اين‌ ترمينال‌ها، بطور مثال‌ در مقياس‌ ظرفيت‌ سالانه‌ 6\6 ميليون‌ تن‌ در سال‌ و با ذخيره‌سازي‌ 545 هزار متر مكعب‌، در حدود 510 ميليون‌ دلار است‌.

                                    گاز طبيعى سوخت پاكى است

 

گاز طبيعى سوخت پاكى است، چون از احتراق گاز، نسبت به ديگر سوخت هاى فسيلى آلاينده هاى كمترى وارد اتمسفر مى شود. اگرچه، به غير از مصرف گاز طبيعى، فرآيند استخراج گاز طبيعى از زيرزمين تا ارسال به مصرف كننده نهايى نيز مى تواند از لحاظ زيست محيطى، مخرب باشد. به همين دليل دست اندركاران اين صنعت به ابتكار عمل هايى دست زده اند و در فناورى هاى جديد، سرمايه گذارى كرده اند تا تاثيرات نامطلوب توليد، حمل و نقل و توزيع گاز طبيعى را به حداقل برسانند. اين بخش راجع به برنامه ها و نوآورى هايى صحبت مى كند كه تاثيرات زيست محيطى صنعت گاز طبيعى را تا جايى كه ممكن است، كاهش دهد.

 

 دوستان جهت  اطلاعات بيشتر در اين زمينه ميتوانند به مجله نداي گاز رجوع كنند

 

 

/ 2 نظر / 205 بازدید
ahmad razaghi

جناب آقای صحی با سلام و عرض ادب و احترام خسته نباشيد باز هم تبريک عرض می کنم. الحق و الانصاف ابتکار نو و جالبیه. اميدوارم که هميشه موفق باشيد و سرزنده و شاداب. امید اون رو دارم که از خمودگی و روزمرگیی که احساس می کنم خیلی از ماها ( البته دور از جون شما) دچارش شدیم در بيایيم و برای کارهای نو و جالب ارزش و اعتبار قايل بشيم. به قولی مه می گن : هستم اگر می روم گر نروم نيستم بیگاه شد بیگاه شد خورشید اندر چاه شد خیزید ای خوش طالعان وقت طلوع ماه شد ارادتمند: احمد رزاقی

صدرا

::::با سلام:::: :::مطالب وبلاك نوشته هاي صدرا با موضوعات زير است::: :::"علملي: "الگوي مصرف:::: *ممیزی انرژی* http://autac.persianblog.ir/post/14/ *نرم افزار مدیریت انرژی افق امیرکبیر* http://autac.persianblog.ir/post/13/ :::روانشناسي::: *آسیب شناسی سه موضوع مهم در خواستگاری* http://autac.persianblog.ir/post/5/ *عصبانیت و درمان آن* http://autac.persianblog.ir/post/6/ :::سياسي::: *بخشی از حرف های فاطمه رجبی بر علیه میرحسین موسوی* http://autac.persianblog.ir/post/10/ *تدفین شهدا در دانشگاه امیر کبیر* http://autac.persianblog.ir/post/2/ :::تاريخي::: *دو فساد بنی اسرائیل* http://autac.persianblog.ir/post/9/ *پیامبران مدفون در ایران* http://autac.persianblog.ir/post/8/ :::اجتماعي::: *خانه عفاف اینترنتی* http://autac.persianblog.ir/post/3/ :::مذهبي::: *حدیث قرب نوافل و پیامبر ص* http://autac.persianblog.ir/post/7/ :::حقوق::: *حقوق اخلاقی زنان* http://autac.persianblog.ir/post/11/ *بازار یابی هرمی* http://autac.persianblog.ir/post/4/ *